معرفی کتاب ماهی سیاه کوچولو در سایت ملوبوک

اگر بر این باور هستید که کتاب ماهی سیاه کوچولو کتابی برای کودکان است سخت در اشتباه هستید. صمد بهرنگی این کتاب را برای مخاطب بزرگسال نوشته است. کتابی که با لحنی کودکانی به شما تلنگر محکمی می‌زند.

داستان کتاب ماهی سیاه کوچولو

داستان کتاب ماهی سیاه کوچولو روایتگر زندگی ماهی کوچ و سیاهی است که به همراه مادر خود زندگی می‌کند. او شوقی برای سفر کردن و دیدن جاهای جدید و آگاهی یافتن از شرایط زندگی دیگران دارد. زمانی که او هدفش را بیان می‌کند با مخالفت مادر و همسایه‌ها مواجه می‌شود. درواقع آن‌ها این کار را غیرممکن می‌دانند. ماهی سیاه کوچولو با وجود تمام دشواری‌هایی که در طول سفر با آن مواجه می‌شود عزم خود را جزم می‌کند تا به اهداف خود برسد. داستان این کتاب بسیار هوشمندانه و خلاقانه با زبانی صرح روایت شده است. هریک از شخصیت‌های این داستان نماد یک شخصیت ستند که نویسنده به خوبی توانسته است این موضوع را به نحو احسنت به تصویر بکشد.

نمادهای داستان ماهی سیاه کوچولو

شاید بار اولی که این کتاب را می‌خوانید به نمادهای مختلفی که صمد بهرنگی در کتاب خود به کار برده است؛ دقت نکنید. اما نویسنده این داستان را با زیرکی از چیزی که تصور می‌کرده نوشته است. وی برای هر بخش داستان خود نیز دلیلی دارد. در این داستان حیواناتی چون مامولک، قورباغه، ماهیخوار، مرغ سقا، خرچنگ و.. به کار برده است. هر کدام از این شخصیت‌ها بیانگر و نماد یک شخصیت است.

درباره نویسنده

صمد بهرنگی متولد ۲ تیر ۱۳۱۸ بود. وی در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۴۷درگذشت. بهرنگی داستان‌نویس، مترجم، محقق و شاعر ایرانی بود. معروف‌ترین اثر او کتاب ماهی سیاه کوچولو است. صمد بهرنگی درباره خود اینگونه سخن گفته است:

مثل قارچ زاده نشدم بی پدر و مادر اما مثل قارچ نمو کردم هر جا نمی بود به خود کشیدم و شدم معلم روستاهای آذربایجان؛ پدرم می‌گوید: اگر ایران را بین ایرانیان قسمت کنند، از این بیشتر سهم تو نمی‌شود.

 

معرفی و بررسی کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد اثر دکتر هنریت کلاوسر است. این کتاب فوق‌العاده عالی در خصوص نوشتن و خلق کردن است. هنریت کلاوسر در دانشگاه‌های مختلفی تدریس کرده و سمینارهای متعددی در مورد روانشناسی و روانکاوی برگزار کرده است.

موضوع کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد

این کتاب در ۲۰ فصل نوشته شده است که در هر فصل نویسنده ماجرای فرد یا افرادی را بررسی می‌کند. این افراد از طریق نوشتن به خواسته‌ها و آرزوهای خود رسیده‌اند.

برای هر فردی این نوشتن و مکتوب کردن اهداف به طریقی جواب داده است. ایده کلی کتاب بسیار ساده بیان شده است و در همام ابتدای کتاب می‌توانید متوجه آن شوید. اگر خواسته‌ای دارید؛ بنویسید تا اتفاق بیفتد. در تمامی کتاب نویسنده در تلاش است این موضوع را به صورت شفاف‌تر بیان کند.

درباره کتاب

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد به موضوع نوشتن اهداف می‌پردازد.تاثیر نوشتن اهداف را نمی‌شود انکار کرد و در این کتاب نیز با مثال‌های زیادی بر این موضوع تاکید شده است.

اما کمبودی که مخاطب در این کتاب احساس می‌کند این است که صرفا به مخاطب این پیام را منتقل می‌کند که فقط بنویسید.

زمانی که داستان آدم‌های مختلف در کتاب را می‌خوانید؛ بیشتر قسمت نوشتن خواسته‌ها و اهداف و موارد مربوط به نوشتن را می‌بینید؛ اما خیلی کم به تلاش افراد در راه رسیدن به آن خواسته اشاره شده است.

این مورد ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب منتقل کند.

جملاتی از کتاب

افرادی که اهداف کتبی دارند از زندگی بهتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.

زمانی که اهداف‌ تان را می‌ نویسید، از مغزتان انواع مطالب جدید، عقاید انرژی‌ زا و طرح‌ های مختلف تراوش خواهد کرد. اینها خبرهای خوبی هستند، اما اگر آنها را ضبط یا مرور نکنید، بهترین نقشه‌ ها و طرح‌ های شما به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

 

ملوبوک؛ سایت بررسی و معرفی کتاب و حواشی موسیقی

سایت ملوبوک فعالیت خود را از اواسط آبان ۱۴۰۰ شروع کرده‌است. این سایت مرتبط با صفحه فرهنگ، بر آن است تا به معرفی و بررسی کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله: ادبی، روانشناسی، تاریخ، اطلاعات عمومی و … بپردازد. علاوه بر آن در وجه دیگر فعالیت خود به معرفی سبک‌های موسیقی و خواننده‌های سرشناس دنیای آن می‌پردازد. برای خواندن مطالب مرتبط به سایت ملوبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید