کنار گذاشتن دلار باعث ارزان‌تر شدن کالاهای الکترونیکی در روسیه شد

 

وی گفت: در ۹۹ درصد موارد در حال حاضر ما از روبل، یوان، درهم، وون، و دونگ استفاده می‌کنیم.

این مدیر روسی افزود که چنین معاملاتی “هیچ خطری برای ردیابی محموله‌ها ایجاد نمی‌کند، گردش سریع ارز را تضمین می‌کند، کاهش تعداد واسطه‌ها را در حین تحویل ممکن می‌سازد و مشارکت بانک‌های کشورهای غیردوست را حذف می‌کند.

یکی دیگر از منابع نزدیک به این صنعت گفت که در اواخر سال ۲۰۲۳، چندین مؤسسه مالی در روسیه حتی در معاملات با تأمین‌کنندگان خارجی، تسویه حساب ارزهای دیجیتال را پیشنهاد کردند.

به گفته الدار مورتازین، تحلیلگر برجسته گروه تحقیقاتی “موبایل”، اجتناب از دلار و یورو توسط خریداران عمده تجهیزات آشکار است.

وی توضیح داد که اکنون به علت تحریم‌ها خرید ارزهای غربی در مقیاس‌های بزرگ در روسیه دشوار است و انتقال آنها به خارج از این کشور نیز با مشکلاتی روبرو است.

واردکنندگان لوازم الکترونیکی در روسیه تقریباً به طور کامل دلار و یورو را در تسویه حساب‌های خود با فروشندگان و توزیع کنندگان خارجی کنار گذاشته‌اند و این موضوع باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، نشریه ایزوستیا روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که واردکنندگان لوازم الکترونیکی در روسیه تقریباً به طور کامل دلار و یورو را در تسویه حساب‌های خود با فروشندگان و توزیع کنندگان خارجی کنار گذاشته‌اند و این موضوع باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

مدیر یکی از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی روسیه به این نشریه گفت که تقریباً تمام واردات این شرکت در سال ۲۰۲۳ با یوان چین و روپیه هند و همچنین با ارزهای ملی سایر کشورهای در حال توسعه پرداخت شده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به این روزنامه روسی گفت که حذف دلار و استفاده از ارزهای دیگر در این تجارت مزایای زیادی دارد.

این تحلیل‌گر بازار ارز اظهار کرد: کشور روسیه وقتی که به اوکراین حمله کرد ۶۴۵ میلیارد دلار ذخایر ارز و طلا در دسترس داشت، یعنی حدود یک سوم GDP ذخایر در دسترس داشت، بنابراین اگر بتوانیم در اقتصاد ایران ذخایر بانک مرکزی را به حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برسانیم با هر شوک تحریمی یا سیاسی مقابله خواهیم کرد.

حسن‌خانی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر ارزش GDP کشور ما حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است و اگر بتوانیم یک سوم GDP یعنی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار ذخایر ارز و طلا در دسترس بانک مرکزی قرار دهیم، این بانک به راحتی می تواند بازار ارز را به مدت طولانی مدیریت کند.

دیدگاهتان را بنویسید