زبان رسمی و دین مردم ارمنستان

همیشه کشورهایی که در همسایگی یکدیگر قرار دارند، تعامل فرهنگی بالایی باهم دراند و بخش‌هایی از فرهنگ یکدیگر را می‌پذیرند. اینگونه کشورها معمولا می‌توانند تاحد زیادی فرهنگی شبیه به یکدیگر داشته باشند؛ اما این مورد درباره کشور ارمنستان که در همسایگی کشورمان ایران قرار دارد، کمی متفاوت است. کشور ارمنستان با اینکه شباهت‌های فرهنگی بسیاری با ایران دارد، اما هنوز بخش‌هایی از فرهنگ این کشور برای ایرانیان ناشناخته است. شباهت‌های فرهنگی که ارمنستان با ایران دارد، به دوره هخامنشیان و اشکانیان باز می‌گردد. در آن زمان ارمنستان ضمیمه خاک ایران بود و پادشاهان ارمنی بارها قدرت و تسلط پادشاهان ایرانی را پذیرفته بودند و همین مورد باعث تعامل فرهنگی بین مردم ایران و ارمنستان می‌شد.

بخش اعظم فرهنگ مردم گرجستان را آئین مسیحیت تشکیل می‌دهد؛ این کشور از اولین کشورهایی بود که دین مسیحیت را پذیرفت. دلیل مذهب‌گرایی این ملت به تاریخ دیرینه این مردم بر می‌گردد. بنیانگذار ملت ارمنستان که فردی به نام «هایک» می‌باشد، از نوادگان نوح پیامبر بوده است و به همین دلیل در این کشور زمینه پذیرش ادیان مختلف از پیش‌تر وجود داشته است. البته این موضوع به هزاران سال پیش بر می‌گردد و مردم ارمنه هزاران سال است که در این سرزمین زندگی می‌کنند.

البته بعدها تسلط امپراطوری اشکانیان و همچنین کشور روسیه باعث شد که فرهنگ این کشور تاحدودی نزدیک به فرهنگ این کشورها خصوصا روسی شود. برای مثال، در دوره تسلط روسیه، مردم این کشور زبان روسی را بخوبی فرا گرفتند و امروزه زبان روسی دومین زبان رسمی مردم ارمنستان به شمار می‌رود.

زبان مردم ارمنستان

همانطور که پیش‌تر گفته شد، ارمنستان به دلیل تسلط امپراطوری ایران و روسیه، از لحاظ فرهنگی به این کشورها نزدیک شد. برای مثال، زمانی که یک ارمنی درحال صحبت کردن می‌باشد، متوجه وجود لغات فارسی زیادی می‌شوید که استفاده می‌کند و آن‌ها معنی بعضی از لغات پرکاربرد فارسی را می‌دانند. همچنین گفتیم که تسلط روسی‌ها باعث شد که زبان روسی به دومین زبان رسمی این کشور تبدیل شود و ارمنستان از لحاظ سیاسی مایل به شرق شود.

زبان مردم ارمنستان به دو بخش ارمنی شرقی و ارمنی غربی تقسیم می‌شود که زبان ارمنی شرقی بیشتر شبیه به ایران است. بیشتر مردم ارمنی که در ایران زندگی می‌کنند نیز به زبان ارمنی شرقی مسلط هستند.

اغلب افرادی که با تور ارمنستان نوروز به ارمنستان سفر می‌کنند، انتظار دارند مانند دیگر کشورها با زبان انگلیسی بتوانند به آسانی با مردم عادی ارتباط برقرار کنند، اما اکثر مردم به این زبان مسلط نیستند، جزء در هتل‌ها و مراکز بین المللی. این مورد می‌تواند به دلیل گرایش مردم ارمنه به شرق و روسیه باشد که باعث شده از ارزش‌ها و فرهنگ غرب تاحدی بدور باشند.

خط زبان ارمنی برگرفته از یونانی و سریانی می‌باشد که توسط فردی به نام مسروب ماشتوتس اختراع شده است.

دین مردم ارمنستان

بسیاری از مردم ارمنستان تا قبل از ورود مسیحیت به این کشور بت پرست بودند و ورود مسیحیت به کشور ارمنستان تحول تاریخی را وارد این کشور نمود. رهبر مذهبی ارمنستانی‌ها که باعث شد نهایتا مسیحیت تبدیل به دین رسمی این مردم شود، گریگور روشنگر نام دارد. البته اکثر آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی که از آن‌ها در این کشور بازدید می‌کنید نیز کلیساها و بناهای مربوط به آئین مسیحیت هستند.

سفر به ارمنستان

ارمنستان از لحاظ توریستی و گردشگری کشوری جذاب و عالی می‌باشد و بسیاری از ایرانیان در طول سال آن را بعنوان مقصدی برای سفر نوروزی انتخاب می‌کنند. از عمده دلایل انتخاب ارمنستان توسط ایرانیان، هزینه بسیار کم و قیمت به صرفه تورهای این کشور می‌باشد. از دلایل اصلی انتخاب این کشور به عنوان مقصد سفرهای نوروزی، برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های مشترک با ایرانیان در نورو می‌باشد. مردم کشور ارمنستان هر ساله در میدان جمهوریت شهر ایروان همراه با ایرانیان بسیاری عید نوروز ایرانی را جشن گرفته و پایکوبی و رقص می‌کنند. اگر دوست دارید از تمام مواردی که گفته شد، از نزدیک دیدن کنید، پیشنهاد ما خرید تور ارمنستان نوروز ۱۴۰۲ می‌باشد که مصادف با عید نوروز به شما اجازه می‌دهد تمامی این جاذبه‌های فرهنگی جذاب را از نزدیک ببینید.

آداب معاشرت در ارمنستان

مردم ارمنستان یکی از مهمان‌نواز ترین ملت‌های دنیا هستند که معمولا مردم عشق خاصی به برقراری ارتباط با شما خواهند داشت. این مورد از ویژگی‌های فرهنگی مشابه بین ایرانیان و ارمنی‌ها می‌باشد. زمانی که در جشن‌ها و مراسمات مشترک ایرانیان و ارمنی‌ها شرکت می‌کنید، معمولا آن‌ها بسیار دوست دارند که با شما سر صحبت را باز کنند. اکثر مردم ارمنی برای ایجاد ارتباط از تعارف یک خوراکی برای خوردن از شما شروع می‌کنند. سلام، احوال پرسی و روبوسی در ارمنستان بسیار رایج و حائز اهمیت است. با اینکه ارمنستان فرهنگی تقریبا اروپایی دارد، اما هنوز هم سنت‌های خاصی میان ارتباط زن و مرد رعایت می‌شود که می‌توانید آن را در شیوه پوشش زنان و دختران ارمنی مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید