ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

در این مطلب به مهمترین نکات در ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت ها به موارد با اهمیت در انواع تغییرات شرکت ها برای شما عزیزان و مدیران شرکت ها شرح داده ایم. اگر نیاز به مشاره رایگان داشتید. به شماره همراه  ۰۹۱۸۹۴۱۴۲۸۱ تماس حاصل بگیرید.

تغییرات در برگزاری مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده یک نوع دریچه تغییراتیست که اعضایی می توانند شرکت کنند که در حد مشخصی سهام داشته باشند. در این نوع مجمع عمومی به بررسی مسائلی مانند تغییرات در سرمایه شرکت همچون کاهش یا افزایش سرمایه، تغییر در هر ماده از اساسنامه و همینطور انحلال شرکت برگزار می گردد.

هنگامیکه اکثریت ۲ سوم آراء حاضرین در جلسه با تغییرات شرکت موافق باشند، امکان تصویب تغییرات وجود دارد. از طریق این مجمع عمومی می توان برای ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت اقدام نمود.

انواع رایج تغییرات شرکت کدام هستند؟

  • انحلال شرکت
  • افزایش و یا کاهش سرمایه شرکت
  • تغییر، افزایش و یا کاهش موضوع فعالیت شرکت
  • تغییر آدرس شرکت در واحد ثبتی مورد نظر و یا در واحد ثبتی دیگر
  • تاسیس شعبه جدید برای شرکت
  • تغییرات در مدیران دارنده امضای مجاز شرکت
  • نقل و انتقال سهام سهامداران و یا شرکاء
  • تغییر و یا اصلاح مواد اساسنامه مصوب شرکت
  • تعیین بازرس و یا بازرسان
  • انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره
  • انتخاب سمت اعضای اصلی هیات مدیره
  • و غیره ..

 

ثبت تغییرات مربوط به مدیریت و بازرسی شرکت

در صورت تغییر مدیران و بازرسان شرکت لازم است، مجمع عمومی عادی شرکت تشکیل شود. جهت ثبت تغییرات شرکت لازم است که صورتجلسه مربوط به انتخاب مدیران و بازرسان جدید شرکت باید به مرجع ثبت شرکت­ها ارایه گردد (بند ۱۰۶ ل.ا.ق.ت). به موجب مادۀ ۱۳۶ ل.ا.ق.ت: «در صورت انقضاء مدت مأموریت مدیران تا زمان انتخاب مدیران جدید مدیران سابق کماکان مسئول امور شرکت و اداره آن خواهند بود. هرگاه مراجع موظف به دعوت مجمع عمومی به وظیفه خود عمل نکنند هر ذینفع می­تواند از مرجع ثبت شرکت­ها دعوت مجمع عمومی عادی را برای انتخاب مدیران تقاضا نماید».

ثبت شعبه شرکت

یکی از مواردی که باید در اساسنامۀ شرکت قید شود، محل شعب شرکت است (بند ۴ ماده ۷ ل.ا.ق.ت). ممکن است در حین تأسیس شرکت فاقد شعبه باشد، اما بعداً مجمع عمومی فوق العاده شرکت تصمیم به ایجاد شعبه یا شعبی برای شرکت نماید.

تغییر نام شرکت

تغییر نام شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط به تعیین نام و اساس­نامۀ شرکت مجاز است و بر خلاف تغییر نام و نام خانوادگی اشخاص حقیقی محدودیتی برای دفعات مجاز تغییر نام شرکت پیش بینی نشده است که البته این امر مطوب نیست و ممکن است در رابطۀ شرکت با اشخاص ثالث مشکلاتی را ایجاد کند و یا به ابزاری برای سوء استفاده از شخصیت حقوقی شرکت تبدیل شود. برای تغییر نام کافی است صورتجلسۀ مجمع عمومی فوق العادۀ شرکت که در آن ضوابط رعایت شده باشد به ادارۀ ثبت شرکت­ها تسلیم شود.

تغییر اقامتگاه شرکت

تغییر مرکز اصلی شرکت هم با تصویب مجمع عمومی فوق العادة شرکت ممكن است که در این صورت اگر تغییر مرکز اصلی اشخاص حقوقی منجر به تغییر مرجع ثبتی شود (مثلاً تغییر مرکز اصلی شرکت از تهران به اصفهان)، پروندۀ شرکت به مرجع جدید انتقال پیدا می­کند.

تغییر تابعیت شرکت

به موجب ماده ٩٤ ل.ا.ق.ت: «هیچ مجمع عمومی نمی­تواند تابعیت شرکت را تغییر بدهد …». اما در مواد ٩٤ و ۱۱۰ قانون تجارت تغییر تابعیت شرکت به اتفاق آراء مجاز اعلام گردیده است.

تغییر شماره ثبت با شناسۀ ملی شرکت

در پایان لازم به ذکر است که امکان تغییر شمارۀ ثبت یا شناسۀ ملی شرکت­ها وجود ندارد، مگر این که به اشتباه به دو شرکت شمارۀ واحدی اختصاص یافته باشد که در این صورت به نظر می­رسد، شماره متعلق به شرکتی است که تاریخ ثبت آن قبل از تاریخ ثبت شرکت دیگر است و لازم است برای شرکت با تاریخ ثبت مؤخر شمارۀ و بلامعارض دیگری اختصاص یابد.

تشریفات ثبتی مربوط به انحلال و تصفیۀ شرکت

تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنها با رعایت ماده ۲۰۷ این قانون باید ظرف پنج روز از طرف مدیران تصفیه به مرجع ثبت شرکت­ها اسلام شود تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می­گردد آگهی شود در مدت تصفیه منظور از روزنامه کثیر الانتشار روزنامه کثیرالانتشاری است که توسط آخرين مجمع عمومی عادی قبل از انحلال تعیین شده است (ماده ۲۰۹ ل.ا.ق.ت)، انحلال شرکت مادام که به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد نسبت به اشخاص ثالث بلااثر است.

کاهش یا افزایش موضوع فعالیت شرکت

برای ثبت شرکت، موضوع آن باید از طرف سهامداران یا شرکا مشخص گردد. موضوع شرکت (صرف نظر از اینکه نباید نامشروع و برخلاف قانون باشد) باید عملی و جالب و متضمن منافعی برای شرکا باشد.

موضوع شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا که شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می­تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد.

تغییر نام شرکت

شرکت­ها نيز مانند اشخاص حقیقی دارای نام هستند و با آن نام شناخته می­شوند؛ قانون تجارت ایران نیز در مورد شرکت­ها مقرر کرده که تحت نام خاصی تشکیل شوند. نام شرکت هر چیزی می­تواند باشد. گاه به فعالیت شرکت بستگی دارد (مانند «خانه گستر» برای یک شرکت خانه سازی) گاه صرفاً فانتزی است. جهت تغییر نام شرکت باید مجمع عمومی فوق العاده را ثبت نمود.

وظایف مجمع عمومی عادی

از جمله وظایف مجمع عمومی عادی می توان موارد زیر را ذکر کرد:

۱- مشخص کردن اهداف و خط مشی شرکت و در واقع تصمیم گیری در خصوص تمامی امور شرکت

۲- انتخاب اعضای هیات مدیره و سمت افراد

۳- انتخاب بازرسین و شرح وظایف آنها مطابق با اصول ذکر شده در اساسنامه مصوب شرکت

۴- تصویب و بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه شرکت و اطلاع به اعضاء و سهامداران

۵- تقسیم سود و زیان و منافع حاصله از شرکت بین سهامداران

۶- انتخاب  روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی روزنامه تغییرات  در آن انتشار می یابد.

مجمع عمومی فوق العاده:

هر نوع تصمیمگیری که در زمان فوق العاده و خاص گرفته شود، بر عهده مجمع عمومی فوق العاده است. در واقع تصمیماتی که در خارج از موضوعات عادی شرکت است توسط مجمع عمومی فوق العاده به تغییر داده می شود.

از جمله تعدادی از وظایف مجمع عمومی فوق العاده موارد ذیل اشاره کرد:

تغییر اسم شرکت، تغییر آدرس فعالیت شرکت، انحلال شرکت قبل از مدت زمان مشخص شده، افزایش یا کاهش میزان سرمایه شرکت، عرضه اوراق قرضه برای شرکت های سهامی، تغییرات در اساسنامه شرکت، تغییر در موضوع فعالیت شرکت و ….

وظایف و اختیارات هیات مدیره شرکت

انتخاب مدیرعامل، بررسی عملکرد مدیرعامل، رسیدگی به گزارشات بازرسان، بررسی شکایات، تعیین حسابرس و بررسی فعالیتهای حسابرسی در بازه زمانی مختلف، مشارکت داشتن در شرایط های حساس مالی و مدیریت بحران و ….

صورتجلسه تغییرات شرکت

برای هر نوع تصمیمگیری برای شرکت ابتدا باید اعضا هیات مدیره درخواست برگزاری جلسه را اعلام کنند. و پس از آمادگی اعضا در زمان مشخصی که به توافق برسند. شرکت موقعی را برای برگزاری مجمع هماهنگ مشخص می نمایند. و باید صاحبان سرمایه در زمان مشخص شده در جلسه حضور داشته باشند.

نکته اینکه در مورد حد نصاب قانونی جلسه برگزار شده این است، جلسه درصورتی که به حضور کلیه صاحبان سرمایه برگزار شود جلسه به رسمیت شناخته خواهد شد. و درصورتی که جلسه با حضور اکثریت اعضا و یا نمایندگان آنها برگزار شود، احتیاج به تشرفات آگهی دعوت دارد.

پس از حضور صاحبان سرمایه تصمیم گرفته شده را به همه صاحبان سهام شرکت اعلام می نمایند. و موضوع تغییرات را در صورتجلسه ای تنظیم نموده و مورد تائید قرار خواهد گرفت.

تعرفه ثبت تغییرات شرکت به چه میزان است؟

تعرفه ثبت تغییرات شرکت به چندین عامل و شرایط بستگی دارد. که در ذیل به اختصار گفته شده است:

اولین مورد به نوع تغییراتی که در شرکت قصد آن را دارید. مشخص کننده تعداد صورتجلسات مورد نیاز جهت تنظیم و ثبت سامانه ثبت شرکت ها را دارد.

موسه ثبتی ما با قاطعیت ارزانترین تعرفه ثبت شرکت و تغییرات شرکت در کل کشور می باشد.

هزینه نشر آگهی در روزنامه رسمی کشور

قیمت حق الوکاله که به وکیل پرداخت می شود.(در صورتیکه ارسال مدارک بهاداره پست و امضای دفتر اداره ثبت اسناد را به وکیل بسپارید.)

در صورتی که بخواهید تمام مراحل ثبت تغییرات را به تیم تک نیک ثبت بدهید. لازم است که هزینه وکیل را هم پرداخت نمایید. تیم تک نیک ثبت در کمترین زمان ممکن و انجام فعالیت ثبت تغییرات شرکت با کمترین هزینه برای شما عزیزان کارفرما به سرانجام خواهد رساند. در صورتیکه نیاز به مشاوره رایگان دارید. به شماره ۰۹۱۸۹۴۱۴۲۸۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید