چند توصیه‌ی بسیار مهم برای استفاده و نگهداری صحیح مولتی متر

این وسیله یکی از ابزارهای اندازه گیری است که برای اندازه گیری مقادیر فیزیکی اعم از ولتاژ ، جریان الکتریکی و مقاومت اهمی استفاده می شود.

برخی از مولتی مترها برای اندازه گیری ظرفیت خازن و فرکانس سیگنال متناوب یا تعیین سالم بودن پین های دیود یا ترانزیستور طراحی شده اند.

کاربرد دیگر مولتی متر این است که می توان از آن برای بررسی اتصالات مدار استفاده کرد.

زیرا اهم مترها می توانند این سه مقدار را محاسبه کنند. اگر می خواهید مقدار اهم مقاومت را با اهم متر اندازه گیری کنید ، ابتدا باید محدوده مقاومت را انتخاب کنید ، سپس سیم های اهم متر را به دو سر مقاومت وصل کرده و مقدار اندازه گیری شده را بخوانید.

دستگاه مولتی متر دیجیتال یا دستگاه اهم متر دیجیتال یکی از پرکاربردترین وسایل اندازه گیری در صنعت تجهیزات اندازه گیری برق و الکترونیک است. همانطور که از نام این دستگاه برمی آید، مولتی متر برای اندازه گیری چندین کمیت مختلف و با اهمیت طراحی شده است.

چند کاره بودن دستگاه مولتی متر دیجیتال، آن را به یکی از مفیدترین و پرفروش ترین دستگاه های اندازه گیری در تست قطعات الکترونیک تبدیل کرده است. در حال حاضر مولتی متر ها به دو شکل آنالوگ و دیجیتال و همچنین مولتی متر دستی یا پرتابل، مولتی متر جیبی، ولت متر پنلی dc و مولتی متر رو میزی طراحی و تولید می شوند

برای خرید یک مولتی متر خوب چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

نوع مولتی متر: مطمئنا انواع بسیار مختفی از مولتی متر ها در بازار موجود هستند که بسته به نیاز خودتان باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر مولتی متر ویژگی‌های خاصی دارد که مختص یک کار است.

برند: بهترین برند‌ها را می‌توانید از کسانی بپرسید که سال‌ها در حوزه مهندسی برق و فنی درحال فعالیت و کار با مولتی متر ها هستند.

دقت در اندازه گیری: قبل و بعد از خرید مولتی متر حتما اقدام به تست اتصال نمایید تا از کارایی و صحت آن رضایت داشته باشید.

انواع مولتی متر ها

نوع آنالوگ: این نوع شامل یک صفحه ، عقربه ، یک انتخاب کننده ، تعدادی پورت ، پتانسیومتر تنظیم صفر و سیم های رابط است.

نوع دیجیتال: این نوع مقادیر قابل اندازه گیری توسط این دستگاه را به صورت دیجیتالی بر روی صفحه نمایش این دستگاه نشان می دهد.

نوع رومیزی: این یک نوع دقت بالایی دارد و در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع انبری: یکی از انواع این دستگاه است که علاوه بر عملکردهای ذکر شده برای آوومتر شامل یک انبر نیز می باشد. این انبر به ما کمک می کند تا جریان عبوری از یک عنصر را بدون نیاز به سری کردن آوومتر با عنصری در مدار اندازه گیری کنیم.

چند توصیه‌ی بسیار مهم برای استفاده و نگهداری صحیح مولتی متر

بدنه مولتی مترها غالبا دارای نوعی محافظ عایق است،حین استفاده از محافظ خارج نکنید.در زمان استفاده از مولتی مترهای دقیق و آزمایشگاهی، سیم اتصال به ارت متصل باشد.از اندازه گیری های خارج از گستره ی اندازه گیری مولتی متر جدا خودداری کنید.هنگام استفاده از مولتی متر غیر اتوماتیک، محدوده را به درستی انتخاب کنید.

 

رتبه بندی CAT مولتی متر و پراب های مورد استفاده را با دقت بررسی کنید.همیشه مولتی­ متر مناسبی را برای اندازه گیری های خود انتخاب کنید.مولتی متر و پروب های آن را به صورت فیزیکی بازرسی چشمی کنید.باتری مولتی ­متر را به موقع و قبل از سولفاته شدن تعویض نمایید.از باتری های مناسب و توصیه شده ی سازنده استفاده نمایید.

 

هرگز از مولتی متر در مدارهای در معرض نور استفاده نکنید.مولتی­ متر مورد استفاده را به طور منظم کالیبره کنید.از آزمایش مدارها در محیط مرطوب خودداری کنید.از مولتی متر فاقد فیوزهای سالم استفاده نکنید.مولتی متر را در جعبه محافظ آن نگهداری کنید.همیشه دستکش های محافظ خود را بپوشید.به هیچ وجه به مولتی متر ضربه نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید