هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه می‌گیرد/ پیش بینی صعود نفت به ۸۵ دلار تا پایان امسال/ بورس دوباره منفی شد/ دلالان دلار تماشاچی شدند؟!

هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه می‌گیرد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به آمار رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه سالانه در ایران ۶۳ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود افزود: براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰، ۹۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت شده که معادل پرداخت ۹۸ میلیارد دلار یارانه انرژی در سال است، اما اگر همان رقم ۶۳ میلیارد دلار سازمان برنامه و بودجه را در نظر بگیریم، این یعنی به هر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه تعلق می‌گیرد که اگر هدفمند درصدی از آن را به بخش‌های آسیب پذیر بدهیم، اقتصاد کشور به حرکت درمی‌آید و از آسیب بیشتر دهک‌های پایین جلوگیری می‌کند، زیرا اکنون بیشترین سود را از یارانه بنزین دهک‌های بالا می‌برند.

وی اضافه کرد: ادامه روند فعلی موجب افزایش اختلاف طبقاتی می‌شود؛ ضمن اینکه آثار مثبتی هم در رفاه مردم نخواهد داشت بلکه با کنترلی که روی قیمت‌ها صورت می‌گیرد از آزادسازی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود، کالا و محصولات تولیدی در کشور به خارج از کشور قاچاق شود. اگر قرار است، اقتصاد کشور ساماندهی شود، دولت باید به دو نکته توجه کند: نخست بحث یارانه‌های پرداختی و دوم یکنواخت کردن نرخ ارز است، زیرا همچنان ارز ترجیحی را پرداخت می‌کنیم و در بودجه امسال هم این ارز آمده است. وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف ارز چند نرخی در دستور کار دولت قرار گیرد؛ ضمن این که مهمترین بحثی که می‌تواند در دستور کار دولت باشد، جلوگیری از تورم است که همچنان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. از این روی درخواست ما این است نخستین اولویت دولت به ویژه مسئولان اقتصادی و معاون اول دولت، جلوگیری از تورم بیشتر در روز‌های آینده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید