لایسنس های تجهیزات شبکه

شبکه در لغت، به معنی گروهی از افراد و یا اشیاء گفته می باشد که قادر به اشتراک‌گذاری اطلاعات به شکل معناداری با یکدیگر هستند. در حوزه فناوری اطلاعات، به “شبکه های کامپیوتری” و یا “شبکه دیتا “به اختصار “شبکه” گفته می‌شود، به این معنی که کامپیوترها، ابزار و اشیایی هستند که اطلاعات را به شکل قابل فهم به اشتراک می‌‎گذارند. در سطحی بالاتر و مفهومی، شبکه‌های دیتا شامل نودهایی می‌باشند که کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق لینک‌ها و ارتباطات فیزیکی (سیمی و بی سیم)، پیام‌ها را بین نودها جابه‌جا کنند.

به بیانی ساده‌تر، یک شبکه کامپیوتری، شامل گروهی از سیستم‌های کامپیوتری و دیگر تجهیزات سخت افزاری کامپیوتری می‌باشد که از طریق کانال‌های ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شوند تا ارتباطات و اشتراک‌گذاری منابع اطلاعاتی را در بین طیف وسیعی از کاربران ایجاد کنند.

عموما در صنعت شبکه و کامپیوتر، هر شرکتی در کنار فروش محصولات خود گواهی و یا لایسنس های متعددی برای فعالسازی قابلیت های محصولات خود در نظر میگیرد. این امر موجب این میشود که مشتریان با در اختیار داشتن یک محصول جامع و با توجه به نیازهای خود، شبکه و سازمان اقدام به پرداخت هزینه و رفع این نیازمندی ها نمایند. در این مقاله سعی داریم به بررسی برخی از مهم ترین محصولات شبکه و لایسنس های مورد نیاز آنها بپردازیم.

لایسنس سیسکو

بعنوان یکی از شرکت های پیشرو در صنعت شبکه، سیسکو نیز از این قائده مستثنی نبوده و سیر گسترده-ای از لایسنس ها را ارائه داده است. این شرکت در سالهای اخیر و با بکارگیری استراتژی و لایسنس های Pay-as-You-Grow برحسب نیاز خود و به مرور زمان اقدام به خریداری لایسنس های گوناگون و فعال کردن ویژگی های پیشرفته تر  نمایند.

با معرفی اسمارت لایسنس سیسکو   بجای شیوه سنتی، فعالسازی تمامی دستگاه ها با ارتباط با سرور مدیریت لایسنس های سیسکو ( CSSM ) انجام خواهد شد. در این روش تمامی قابلیت های دستگاههای درون شبکه با اتصال مستقیم به وبسایت و یا با استفاده از سرور مدیریت لایسنس ها ( SSM On Premise ) و با استفاده از لایسنس های موجود و خریداری شده توسط اسمارت اکانت سیسکو فرد و یا سازمان ، فعال خواهد شد.

مشتریان میتوانند با استفاده از اسمارت اکانت خود، لایسنس مورد نظرشان میتوانند بصورت یک کد و یا فایل تهیه کرده، و بصورت آفلاین برروی تجهیزات خود فعال نمایند. به این قابلیت بصورت کلی Cisco SLR License اطلاق میگردد. همچنین برای محیط هایی که بخاطر مسائل امنیتی و سیاست های داخلی ، دسترسی مستقیم به این سرورها ندارند. قابلیت Cisco PLR License برای فعالسازی تمامی قابلیت های دستگاه و به بصورت دائمی استفاده کرد.

همچنین بعضی از محصولات این شرکت مانند Cisco Prime کماکان از لایسنس های سنتی نیز پشتیبانی میکنند.

لایسنس HP

امروزه شرکت HP به یک کمپانی چند ملیتی در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شده است که راه حل و محصولات مورد نیاز مشتریان اعم از موسسه های خوصوصی جهانی و شرکت هایی در زمینه های فناوری اطلاعات را تامین میکند. ساختمان مرکزی این شرکت در دره سیلکون ولی قرار دارد. هم اکنون این شرکت تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت های موجود در زمینه فناوری اطلاعات شده است که در همه کشور های جهان فعال است. هدف این شرکت تولید فناوری هایی است که زندگی برای همه افراد را در همه جا راحتتر نماید.    لایسنس HPدر زمینه تولید و ارائه سرور ها به مشتریان حزو بهترین و رده بالاترین شرکت ها میباشد و همچنین در زمینه ذخیره سازی داده ها محصولات گوناگونی را ارائه کرده است. محصولات این شرکت نیز متعاقبا لایسنس های خاصی را نیاز دارند. لایسنس ISL-Trunking بمنظور فعال سازی ویژگی Trunk برروی پورت سن سوئیچ های این شرکت مثال قابل درکی در این زمینه است.

لایسنس سولارویندز

امروزه مدیریت و نظارت بی وقفه بر زیرساخت‌های شبکه یک سازمان، یکی از مسئولیت های مهم مدیران و کارشناسان شبکه میباشد. نظارت بر عملکرد درست شبکه و حصول اطمینان از صحت سلامت آنها، پهنای باند مصرفی کارمندان و تجهیزات، با هدف شناسایی ترافیک‌های مشکوک و دید جامع برروی نقاط بحرانی شبکه، همگی جزو این مسئولیت ها میباشد که تماما با بهره گیری از یک راهکار مانیتورینگ و نظارت بر شبکه امکان پذیر میگردد. عدم وجود مانیتورینگ، قضاوت در مورد اینکه آیا تغییرات ایجاد شده در شبکه تاثیر مثبتی روی عملکرد کلی شبکه دارد یا خیر را بسیار دشوار می‌سازد. در نتیجه، دلایل متعددی برای انجام مانیتورینگ شبکه وجود دارد.

نرم افزار مانیتورینگ لایسنس سولارویندز Solarwinds مجموعه ای از راهکارهای جامع بمنظور تهیه مستندات لازمه و قابل مشاهده برای نحوه‌ی عملکرد شبکه در اختیار سازمان ها و شرکت ها قرار میدهد. شرکت  Solarwinds با در اختیار داشتن سابقه ای درخشان در زمینه ساخت نرم‌ افزارهای مانیتورینگ و نظارت بر شبکه، موفق به ساخت ابزارهای مهمی از قبیل نرم افزار مانیتورینگ عملکرد شبکه (NPM)، نرم افزار مدیریت پیکربندی شبکه (NCM)، نرم افزار مانیتورینگ برنامه های کاربردی و سرور (APM) و (SAM)، نرم افزار آنالیز کننده ترافیک جریان شبکه (NTA) و نرم افزار ردیاب دستگاه کاربران (UDT)، نرم افزار مدیریت لاگ و رویدادها (LEM) و (SEM)، نرم افزار مدیریت فضای ذخیره سازی (SRM)، نرم افزار مدیریت دیتابیس (DPA)، نرم افزار مدیریت آدرسها (IPAM)، نرم افزار مدیریت و نظارت بر وبسایتهای سازمانی (WPM) اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید