چیزهایی که در مورد تغذیه کودکان باید بدانید

سلامت کودکان یک موضوع حیاتی است که ذهن تمام والدین را به خود مشغول می کند و تمام والدین می خواهند که کودکشان غذاهای سالم بخورد، اما آیا می دانید کدام مواد مغذی برای بدن کودک لازم است و چه مقدار از این مواد مغذی باید مصرف شود؟ در اینجا به یک بررسی اجمالی در این مورد می پردازیم.

برای تأمین انواع مواد مغذی برای کودکتان می توانید از مکمل های غذایی مانند Kidicare استفاده کنید. انواع مکمل های مخصوص کودکان را می توانید در داروخانه آنلاین بیابید.

تغذیه برای کودکان بر اساس همان اصول تغذیه برای بزرگسالان است. همه افراد به همان نوع مواد مغذی نیاز دارند – مانند ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی. با این حال، کودکان در سنین مختلف به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی خاص نیاز دارند. در ادامه این مطلب به معرفی گروه های غذایی مفید برای کودکان و راه های تأمین آنها خواهیم پرداخت.

  • پروتئین. برای تأمین پروتئین مورد نیاز برای کودکتان غذاهای دریایی، گوشت و مرغ بدون چربی، تخم مرغ، لوبیا، نخود، محصولات سویا و آجیل و دانه های بدون نمک را انتخاب کنید.
  • میوه ها. فرزندتان را تشویق کنید که به جای آب میوه، انواع میوه های تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک را بخورد. اگر کودک شما تمایل به نوشیدن آبمیوه دارد، مطمئن شوید که ۱۰۰ درصد آبمیوه طبیعی بوده و فاقد قند اضافه شده باشد و مصرف او را محدود کنید. به دنبال میوه های کنسرو شده ای باشید که می گوید سبک است یا در آب خودش بسته بندی شده است، به این معنی که قند افزوده کمی دارد. به خاطر داشته باشید که یک چهارم فنجان میوه خشک معادل یک فنجان میوه محسوب می شود. هنگامی که میوه های خشک بیش از حد مصرف شوند، می توانند باعث شوند فرزندتان کالری اضافی دریافت کند.
  • سبزیجات. انواع سبزیجات تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک شده را در بشقاب غذایی فرزندتان سرو کنید. سعی کنید هر هفته انواع سبزیجات از جمله سبز تیره، قرمز و نارنجی، لوبیا و نخود، نشاسته ای و غیره را تهیه کنید. هنگام انتخاب سبزیجات کنسرو شده یا منجمد، به دنبال گزینه های کم سدیم باشید.
  • غلات. غلات کامل مانند نان سبوس دار، بلغور جو، ذرت بو داده، کینوآ یا برنج قهوه ای یا وحشی را انتخاب کنید. مصرف غلات تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی و برنج را محدود کنید.
  • لبنیات. کودک خود را تشویق کنید که لبنیات بدون چربی یا کم چرب مانند شیر، ماست، پنیر یا نوشیدنی های سویای غنی شده بخورد و بنوشد.

یکی از مواد مغذی که به کودکتان کمک می کند رشد بهتر و سیستم ایمنی قوی تری داشته باشد، زینک یا روی است. برای تأمین این ماده معدنی مهم می توانید از قرص جویدنی زینکوویت ث هلث اید ۶۰ عدد استفاده کنید.

برای کاهش کالری دریافتی کودکتان، موارد زیر را در رژیم غذایی او محدود کنید:

قند اضافه شده. قندهای اضافه شده را در رژیم غذایی فرزندتان محدود کنید. قندهای طبیعی، مانند قندهای موجود در میوه و شیر، قند اضافه شده نیستند. نمونه هایی از قندهای اضافه شده عبارتند از شکر قهوه ای، شیرین کننده ذرت، شربت ذرت، عسل و غیره. برچسب های تغذیه را بررسی کنید. غلات را با حداقل قند اضافه انتخاب کنید. از مصرف نوشیدنی های حاوی قندهای اضافه مانند نوشابه و نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا خودداری کنید.

چربی های اشباع و ترانس. چربی های اشباع شده را محدود کنید. این چربی ها عبارتند از چربی هایی که عمدتاً از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و لبنیات پرچرب می آیند. به دنبال راه هایی برای جایگزینی چربی های اشباع شده با روغن های گیاهی و آجیل باشید که اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E را فراهم می کند. چربی های سالم تر نیز به طور طبیعی در زیتون، آجیل، آووکادو و غذاهای دریایی وجود دارد. چربی های ترانس را با اجتناب از غذاهایی که حاوی مقداری روغن هیدروژنه هستند محدود کنید.

سدیم. اکثر کودکان در رژیم غذایی روزانه خود سدیم زیادی دارند. به جای مصرف چیپس و کلوچه در میان وعده فرزندتان را به خوردن میوه و سبزیجات تشویق کنید. برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید و به دنبال محصول کم سدیم باشید.

اگر نگرانی های خاصی در مورد رژیم غذایی کودک خود دارید، با پزشک کودک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید