خرید و فروش ماشین از طریق صلح‌نامه

احتمالا اگر از سایپا و ایران خودرو ماشین خریده باشید با کلمه صلح نامه خودرو مواجه شدید و برایتان سوال پیش آمده است که منظور از صلح نامه خودرو چیست؟

همانطور که می‌دانید خودرو یا هر مال دیگر را می‌توان خرید و فروش کرد و به افراد دیگر انتقال داد. جالب است بدانید به جز خرید و فروش راه دیگری به نام صلح خودرو وجود دارد که می‌تواند وظیفه انتقال را انجام دهد و راه آسان تری نسبت به خرید و فروش است. صلح خودرو یعنی خریدار اول (دلال) و خریدار دوم (مصرف کننده) با امضای یک سند بین خود، خودرویی را که هنوز از سازنده به خریدار اول تحویل داده نشده را معامله می‌کنند به نحوی که خریدار دوم با استناد به آن سند، خودرو را از شرکت سازنده تحویل می‌گیرد.

جالب است بدانید اگر فردی در ایران خودرو یا سایپا ثبت نام کند و تصمیم گیرد با استفاده از قرارداد صلح امتیاز خودرو خود را به دیگری ببخشد، این کار را نمی‌تواند انجام دهد به دلیل اینکه در پیش فروش خودروها گفته می‌شود که امکان صلح و قرارداد صلح وجود ندارد و خودرو فقط به صاحب اصلی تحویل داده می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع شما می‌توانید به نمونه صلح نامه خودرو مراجعه کنید و با نمونه متن این صلح نامه آشنا شوید.

به تازگی قانونی نوشته شده است که در طرح‌های فروش قطعی امتیاز ثبت نام ماشین به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیست و شرکت‌های مانند ایران خودرو و سایپا هیچ گونه مسئولیتی را در برابر تحویل خودرو به شخص دیگر ندارند و خودرو ثبت نام شده فقط به مالک اصلی که اطلاعات آن در سایت ایران خودرو یا سایپا ثبت شده است تحویل داده می‌شود.

پس با توجه به این موضوع شما به عنوان خریدار یا فروشنده باید حواستان را به این موضوع جمع کنید و از طرف دیگر ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که بر روی صلح نامه ماشین کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری درباره قوانین ایجاد شده توسط ایران خودرو و سایپا به دست آورید.

 

صلح در لغت به معنی آشتی، دوستی، توافق و سازش آمده و در اصطلاح حقوقی عبارت است از تراضی بر امری خواه تملیک عین باشد یا منفعت، یا اسقاط دین یا حق و یا غیر از آن. در واقع به تعبیر حقوقی دایره عقد و قرارداد صلح آنقدر وسیع و گسترده است که قانونگذار در ماده ۷۵۸ قانون مدنی می گوید: ((صلح در مقام معاملات هر چند نتیجه معامله را که به جای آن واقع شده است می‌دهد لیکن شرایط و احکام خاصه آن معامله را ندارد …..)) عبارت اخری این نحوه نگارش قانونگذار این است که با صلح نه تنها می‌توان به مقصود و اثر مندرج در هر یک از عقود معین رسید بلکه قراردادهای آزاد موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی را هم به طور کامل پوشش می‌دهد.

ارکانی که وجود آن‌ها برای تشکیل یک قرارداد صلح لازم است:

  • مصالح: کسی که مال خود را به‌ عنوان صلح به دیگری می‌دهد.
  • متصالح: کسی که مال را از مصالح قبول می‌کند.
  • مورد صلح: مال و موضوعی که مورد قرارداد صلح قرار می‌گیرد.( مثلا دو دانگ خانه)
  • مال‌الصلح: پول یا مالی که یک طرف در برابر پذیرش پیشنهاد صلح از طرف دیگر می‌گیرد.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با صلح نامه و ارکان صلح به صلح نامه مراجعه کنید و در مدت زمان کم بیشترین اطلاعات را به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید