خبر خوش برای بازنشستگان کشوری

خبر خوش برای بازنشستگان کشوری

خبر خوش برای بازنشستگان کشوری / مبلغ افزایش حقوق اعلام شد
مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۲ اعلام شد.

بعد از خبر افزایش دو میلیونی حقوق بازنشستگان کشوری، حالا این پرسش مطرح است که سرنوشت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

نگاهی به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده نشان می‌دهد که قرار است حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. البته، با توجه به میانگین نرخ تورم اقتصاد ایران یعنی ۴۵ درصد، کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که این میزان از افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نخواهد بود.

در خردادماه امسال بود که میزان و نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تصویب دولت رسید. بر اساس جمع‌بندی انجام گرفته مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، به طور مشخص در مصوبه دولت آمده است که «حقوق حداقلی‌بگیران، بازنشسته، از کار افتاده و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد و با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.»

چندی قبل، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی طی سخنانی اعلام کرد که حامل خبر خوشی برای بازنشستگان است. او از افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان نسبت به سال گذشته خبر داد. در عین حال هم اخیرا رئیس هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفته است که از همه ظرفیت‌های موجود برای پیگیری مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی استفاده خواهیم کرد. اما اینکه قرار است افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا چه میزان افزایش پیدا کند؟ باید گفت حقوق آذرماه حدود چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین ‌اجتماعی در روز یکشنبه بیستم آذر ماه بر اساس حروف الفبا آغاز شد و قرار است تا تاریخ سی‌ام آذر ماه یعنی فردا واریز آن به پایان برسد. آنگونه که مصوبه مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد قرار است تا پایان سال جاری معوقات ماه‌های گذشته از سال جاری نیز به حساب بازنشستگان این سازمان واریز شود.

حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟

برای سال آینده هم، آنگونه که رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده است هنوز میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در لایحه بودجه نهایی نشده اما فرمول جدیدی برای این کار پیشنهاد شده و در حال بحث و بررسی است. مقرر شده حقوق بر اساس بهره‌وری دستگاه و نیروی انسانی افزایش پیدا کند.

منبع :شهر خبر

دیدگاهتان را بنویسید