تکامل کلایمرها
نیاز به انتقال چیزها به سطح بعدی هزاران سال است که تشخیص داده شده است. کلایمرها سابقه ای طولانی دارند، از سکوی متصل به طنابی که توسط یک انسان کشیده می شود تا سواری نرم و برقی در جعبه هایی که اکنون از آن لذت می بریم.
اختراع و تکامل
ممکن است از کلایمرهای عمودی برای ساخت اهرام در مصر استفاده شده باشد. با این حال، طبق تاریخچه کلایمر ، اولین استفاده ثبت شده در قرن سوم قبل از میلاد انجام شد . طبق گفته Landmark Elevator ، ارشمیدس، ریاضیدان، فیزیکدان و ستاره شناس یونانی، معمولاً به عنوان اختراع اولین کلایمر شناخته شده شناخته می شود . دستگاه او با طناب و قرقره کار می کرد. طبق گفته Otis World Wide ، طنابها به وسیله یک کلاهک و اهرمها دور یک درام پیچ در پیچ پیچیده شده بودند . این کلایمرهای اولیه یا کلایمرها که توسط افراد، حیوانات یا آب کار میکردند، عمدتاً برای بلند کردن بارهای سنگین مانند آب یا مصالح ساختمانی استفاده میشدند.
به گفته اوتیس، سیستم های کلایمر خام انسان را در اوایل قرن اول پس از میلاد بالا می برد. کولیسئوم رومی از کلایمر برای بالا بردن گلادیاتورها و حیوانات وحشی از سطوح پایین تر به سطح عرصه استفاده می کرد. در قرون وسطی، کلایمرها تنها راه رسیدن به صومعه در سنت بارلاام، یونان بود که بر روی قله ای در حدود ۲۰۰ فوت (۶۰ متر) از زمین قرار داشت.
پادشاه لویی پانزدهم یکی از اولین کلایمرهایی را داشت که به طور خاص برای استفاده مسافران طراحی شده بود که به عنوان “صندلی پرنده” شناخته می شد. بنا به گزارش This is Versailles ، توسط بلز-هنری آرنولت در کاخ ورسای در سال ۱۷۴۳ نصب شد . لویی به یک کلایمر خصوصی نیاز داشت تا به معشوقهاش اجازه دهد مخفیانه با او ملاقات کند. مسافر کلایمر را با کشیدن بند ناف متصل به سیستم قرقره با وزنه های تعادل هدایت می کرد.
به گفته Landmark Elevators ، جهش بزرگ بعدی در فناوری کلایمر با اختراع موتور بخار در سال ۱۷۶۵ توسط جیمز وات رخ داد . اختراع جدید به کلایمرها اجازه میدهد تا بارهای بزرگتر و سنگینتر – مانند زغال سنگ، چوب و فولاد – را به طبقات بالایی ساختمانهای بلندتر منتقل کنند، زیرا ساخت و ساز در طول انقلاب صنعتی رونق گرفت.
الیشا گریوز اوتیس اولین وسیله ایمنی را برای کلایمرها در سال ۱۸۵۲ معرفی کرد که از سقوط آسان کلایمر به زمین در صورت شکستن کابل ها جلوگیری می کرد. طبق تاریخچه شرکت Funding Universe ، هنگامی که یک فنر با شکستن کابل های کلایمر کشش خود را از دست داد، ضامن دار دندانه دار برای نگه داشتن کلایمر در جای خود فعال شد. به گفته کلایمر کلمبیا ، اولین کلایمر مسافری با ویژگی ایمنی Otis تا سال ۱۸۵۷ در یک فروشگاه بزرگ در شهر نیویورک به بهره برداری رسید .
به گفته زیمنس ، ورنر فون زیمنس اولین کلایمر الکتریکی را در سال ۱۸۸۰ ساخت . کلایمر توسط یک موتور ساخته شده در زیر سکو حرکت می کرد و آن را با استفاده از یک سیستم دنده بر اساس اصل دینامو الکتریک بالا می برد. این کلایمر در ابتدا قرار بود در نمایشگاه تجاری و کشاورزی Mannheim Pfalzgau در آلمان به نمایش درآید، اما دو ماه به تعویق افتاد. این کلایمر با هزاران مسافر که قادر به سوار شدن بودند، موفقیت بزرگی بود.
نقاط عطف بسیاری در تکامل کلایمر وجود دارد:
در سال ۱۸۷۸، شرکت Otis یک کلایمر هیدرولیک سریعتر و اقتصادی تر را معرفی کرد.
در سال ۱۸۸۷، الکساندر مایلز ، مخترع آمریکایی، مکانیزمی را برای بستن خودکار درهای چاه کلایمر به ثبت رساند.
جوزف جیووانی ، مخترع آمریکایی، در سال ۱۹۴۴ سپر ایمنی را به ثبت رساند که از بسته شدن درهای کلایمر بر روی مسافر یا مانع دیگری جلوگیری می کرد.
کلایمر Otis، که اکنون متعلق به پسران الیشا اوتیس است، اولین سیستم کنترلی را نصب کرد که به طور خودکار سرعت متغیر کلایمرها را کنترل می کرد. طبق گفته ها، این سیستم به طور خودکار شتاب، سرعت بین طبقات و کاهش سرعت را با توقف کلایمر کنترل می کرد. Otis در سراسر جهان .
طبق گزارش تاریخچه های شرکت Funding Universe ، Otis Elevators کلایمری را در ساختمان تازه تکمیل شده امپایر استیت نصب کرد که می توانست ۱۲۰۰ فوت در دقیقه (۳۶۶ متر در دقیقه) حرکت کند. ساختمان امپایر استیت اکنون دارای ۷۳ کلایمر است.
به گفته Otis World Wide ، Otis Elevators در سال ۱۹۷۹ ریزپردازندههایی را به سیستمهای کنترل کلایمر خود که Elevonic 101 نامیدند، وارد کرد که کلایمرها را کاملاً خودکار ساخت .
نوآوری ها
همانطور که ساختمان ها رشد می کنند، کلایمرها باید بتوانند با افزایش تعداد طبقات و نیاز به رساندن سریع مسافران به طبقات مورد نظر خود هماهنگ باشند. طبق گزارش CNN ، یک ساختمان در چین دارای سه رکورد کلایمر است: سریع ترین، بلندترین و سریع ترین کلایمر دو طبقه. برج شانگهای با ۲۰۷۴ فوت (۶۳۲ متر) دومین ساختمان بلند جهان است و کلایمر آن که توسط شرکت میتسوبیشی الکتریک ژاپن طراحی شده است، با سرعت ۶۷ فوت در ثانیه (۲۰٫۵ متر در ثانیه) در ۱۲۱ طبقه حرکت می کند.
بر اساس گزارش سی ان ان ، در رقابت همیشگی برای ساخت بزرگترین و بهترین، برج جده در عربستان سعودی که قرار است در سال ۲۰۱۹ تکمیل شود، رکورد بلندترین ساختمان و همچنین بلندترین و شاید سریع ترین کلایمر را از آن خود خواهد کرد . با ایستادن در یک کیلومتر کامل ارتفاع، گزینه های مختلفی برای مقاومت در برابر ارتفاع و سرعت مورد نیاز کلایمر نیاز به بررسی داشت. به گفته Kone ، یک شرکت مستقر در فنلاند، کلایمرهایی را با استفاده از طناب های فیبر کربنی طراحی و ساخته است که به اندازه کافی قوی هستند تا کلایمرها را قادر می سازد تا مسافت ۲۱۶۵ فوت (۶۶۰ متر) را طی کنند .
با افزایش ارتفاع و سرعت کلایمرها، مبتکران و مخترعان به طور مداوم در حال بهبود و معرفی ویژگی های ایمنی جدید هستند.
یکی از این پیشرفتها شامل پتنتی است که گروهی از مخترعان شرکت Otis Elevator در سال ۲۰۰۹ برای حفاظت از شتاب و سرعت بیش از حد ثبت کردند. این سیستم زمانی را تشخیص میدهد که کلایمر شروع به سرعت میکند و به طور خودکار ترمز مکانیکی متصل به یک ماشه الکترومغناطیسی را فعال میکند. یکی دیگر از اختراعات ثبت شده در سال ۲۰۱۱ توسط خوان کارلوس آباد، مخترع سوئیسی، شامل یک مدار ایمنی است که برای کاهش سرعت کلایمر به صورت کنترل شده در هنگام فعال شدن توقف اضطراری استفاده می شود.
آینده
فن آوری های جدید در حال توسعه و کاوش هستند تا کلایمرها را بلندتر، سریع تر و ایمن تر کنند.
کلایمرها حتی به دنبال استفاده از آهنربا به جای طناب هستند. به گزارش Business Insider ، شرکت آلمانی ThyssenKrupp در حال توسعه کلایمری به نام MULTI است که از شناور مغناطیسی استفاده می کند . کلایمر نه تنها می تواند ردپای کلایمر را به شدت کاهش دهد، بلکه می تواند با داشتن چندین کابین در هر چاهک، کارایی حرکت افراد را تا حد زیادی بهبود بخشد. و مانند کلایمر مستقیم از فیلم “ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی” می تواند به صورت افقی و همچنین عمودی حرکت کند و انواع احتمالات جدید را ایجاد کند.
واقعاً چقدر می توانیم یک کلایمر بسازیم؟ آرتور سی. کلارک، نویسنده داستان های علمی تخیلی، در رمان خود به نام «چشمه های بهشت» این ایده را رایج کرد که یک کلایمر تمام مسیر را به فضا طی می کند. در رمان او، یک سواری پنج ساعته با کلایمر از سطح زمین به یک مستعمره فضایی میرود و «یکی از نفسگیرترین مناظری را که تا به حال خواهید دید» از کوچکتر شدن سیاره زمین با بالا رفتن مسافران ارائه میکند.
به گفته ناسا ، کلایمر به فضا ممکن است در آینده نزدیک امکان پذیر باشد. این کلایمر از یک برج پایه به ارتفاع تقریبی ۳۱ مایل (۵۰ کیلومتر) متصل به یک ماهواره زمین ثابت در ۲۲۲۳۶ مایل (۳۵۷۸۶ کیلومتر) بالاتر از زمین گسترش می یابد. چهار تا شش مسیر وجود خواهد داشت که کابین های کلایمر الکترومغناطیسی می توانند تا هزاران کیلومتر در ساعت را طی کنند.