آشنایی با ۴ مکان گردشگری جذاب مشهد

جاهای دیدنی مشهد

آشنایی با ۴ مکان گردشگری جذاب مشهد

مشهد را همه به عنوان شهری مقدس و مذهبی در ایران می‌شناسند اما وجود مکان‌های گردشگری بسیار جذاب و دیدنی در این شهر باعث شده است علاوه بر اینکه مشهد یک مقصد زیارتی محسوب شود، مقصدی سیاحتی نیز به شمار رود. مکان ‌های گردشگری مشهد به دلیل زیبایی بیش از حد و البته تاریخی بودن بسیاری از آن‌ها به خوبی توانسته است نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. در ادامه این مقاله به آشنایی با ۴ مکان گردشگری جذاب در مشهد خواهیم پرداخت.

مکان‌های گردشگری مشهد

جاذبه‌های دیدنی شهر مشهد تنها به اماکن مقدس و معنوی محدود نمی‌شوند بلکه در این شهر زیبا مکان‌های طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد که چشم گردشگران را به خود خیره می‌کند. شهر مشهد یکی از توریستی‌ترین شهر‌های کشور ایران محسوب می‌شود که سالانه میلیون‌ها گردشگر به این شهر زیبا و دیدنی سفر می‌کنند و از آثار بسیار زیبا مشهد دیدن می‌کنند. در ادامه این بخش از مقاله به معرفی مهم‌ترین جا‌های دیدنی مشهد خواهیم پرداخت.

منطقه توریستی طرقبه

یکی از جذاب‌ترین جا‌های دیدنی شهر مشهد، شهرستان و منطقه توریستی و گردشگری طرقبه می‌باشد و می‌تواند سفری مهیج و بسیار لذت بخشی را برای افرادی که از این منطقه دیدن می‌کنند، به ارمغان آورد. محبوبیت منطقه طرقبه به قدری زیاد است که علاوه بر بازدید گردشگران از این منطقه، افراد ساکن مشهد نیز برای گذراندن تعطیلات خود به طرقبه سفر می‌کنند و در بسیاری از مواقع شب‌های خود را در جنگل‌های طرقبه به اطراق می‌گذرانند.

مشهد کجا بریم

منطقه توریستی طرقبه بسیار منطقه‌ای خوب آب و هوا است و دارای‌ییلاق‌های بسیار متنوعی در سراسر خود می‌باشد. روستا‌هایی که در این منطقه قرار دارند هر کدام از آن‌ها خود یکی از مناطق گردشگری و طبیعی است که بازدید‌کنندگان می‌توانند از طبیعت بکر آن منطقه استفاده کنند.

فاصله شهرستان طرقبه تا شهر مشهد تنها ۱۶ کیلومتر می‌باشد و دسترسی به طرقبه با انواع اتوبوس‌ها امکان‌پذیر است. یکی از معروف‌ترین بخش‌های طرقبه، رستوران‌هایی است که در این شهرستان کوچک قرار دارد. قبل از اینکه افراد به طرقبه برسند، می‌توانند انواع این رستوران‌ها را در کنار مسیر تماشا کنند و از هرکدام از آن‌ها استفاده کنند. رستوران‌هایی که در طرقبه قرار دارند هر کدام از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و دارای فضا‌های شیک و دلنوازی می‌باشند.

در طرقبه انواع تفریحات مهیج مانند اسب سواری، اتومبیل رانی، اسکیت سواری و… وجود دارند که تمامی گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و سفری خاطره انگیز‌تر را برای خود به جا بگذارند. مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره یکی از مجموعه‌هایی است که در طرقبه قرار دارند و انواع تفریحات هیجان‌انگیز و البته آرامش بخش را در خود جای داده است.

تفریحات آبی، زیپ لاین، قایق رانی و کشتی سواری، بانجی جامپینگ، تله کابین، ماهی‌گیری و… از تفریحاتی است که در این مجموعه در شهر طرقبه وجود دارد و گردشگران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای ناچیز از این تفریحات نهایت استفاده را داشته باشند.

پس از گذر از مکان‌های دیدنی و جذاب طرقبه، روستا‌های طرقبه نیز از زیباترین مکان‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. در طرقبه روستا‌های مختلفی وجود دارد که دارای طبیعتی بکر و بی‌همتا می‌باشند و می‌تواند گردشگران را به یاد روستا‌های شمالی کشور اندازد. روستا‌های کنگ و جاغرق از معروف‌ترین روستا‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

پارک ملت مشهد

در سراسر شهر مشهد، پارک‌های مخلتف و بزرگی ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها از جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شوند. پارک ملت مشهد یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین پارک‌های شهر مشهد می‌باشد که به دلیل دارا بودن شهربازی نسبتاً بزرگ و با امکانات و همچنین وسعت زیاد بسیار در ایران معروف شده است.

بهترین جاهای دیدنی در مشهد

پارک ملت مشهد دارای وسعتی بیش از ۷۲ هکتار می‌باشد و بیش از ۳۵۰. ۰۰۰ درخت را در خود جای داده است. در گوشه‌ای از پارک ملت مشهد، دریاچه‌ای کوچک و زیبا وجود دارد که گردشگران می‌توانند دقایق زیادی را به تماشا این دریاچه بپردازند و از آرامشی که در کنار این مجموعه وجود دارد، نهایت استفاده را ببرند. در دیگر قسمت‌های مختلف پارک ملت مشهد، انواع و اقسام زمین‌ها و وسایل ورزشی وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها به صورت رایگان استفاده کنند. ناگفته نماند دور تا دور این پارک مکانی برای پیاده روی وجود دارد که افراد می‌توانند به صورت گروهی یا انفرادی به ورزش مشغول شوند.

شهربازی پارک ملت، نقطه عطف این پارک زیبا و دیدنی می‌باشد. این شهربازی از اولین شهربازی‌هایی بود که در کشور ایران بازگشایی شد و تا سال‌ها رتبه اول مکان‌های مهیج در خاورمیانه بود. در این شهربازی انواع مختلفی از وسایل بازی مناسب کودکان و بزرگسالان قرار بود.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی از دیگر مکان‌های دیدنی مشهد می‌باشد که می‌تواند برای افرادی که اهل ادب و شعر هستند بسیار مهیج و لذت بخش باشد. این آرامگاه زیبا و دیدنی در هر موقع از سال میزبان گردشگران زیادی است که به شعر و ادب فارسی علاقه بسیاری دارند و به دلیل نوع معماری که دارد برای علاقه‌مندان به معماری ایرانی بسیار دیدنی است.

آرامگاه فردوسی در میان محوطه‌ای سرسبز همراه با استخری زیبا و دیدنی قرار دارد که بر جذابیت این مکان گردشگری افزوده است. در بیرون از آرامگاه فردوسی، مجسمه‌های از اسطوره‌های اساطیری شاهنامه وجود دارد که بر ابهت و شکوه این مجموعه افزوده است.

مکان های دیدنی مشهد

آرامگاه فردوسی، دارای ۶ هکتار وسعت دارد و بازدید‌کنندگان از این مکان گردشگری جذاب در مشهد می‌توانند در محوطه این آرامگاه ساعت‌ها قدم بزنند. معماری بنای آرامگاه فردوسی بسیار شبیه سازه‌های دوره هخامنشی می‌باشد و معمار برجسته و زبر دست این آرامگاه، طرح اصلی آرامگاه را از آرامگاه کوروش کبیر الهام گرفته است.

مجسمه آرامگاه فردوسی که به دستان پرتوان ابوالحسن صدیقی ساخته شده است در روبروی استخر این مجموعه قرار گرفته است و زیبایی این مکان زیبا را چندین برابر کرده است. در بنای اصلی آرامگاه فردوسی بخشی از شعر‌های این شاعر گرانقدر هک شده است و زیبایی زیادی به این بنا بخشیده است. ناگفته نماند که در آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ معاصر ایرانی یعنی اخوان ثالث و همچنین استاد آواز ایران محمد رضا شجریان دفن شده است. در سفر به مشهد، بازدید از این بنا تاریخی و بسیار زیبا می‌تواند بسیار لذت بخش و مهیج باشد.

موزه نادری

نادرشاه افشار یکی از معروف‌ترین پادشاهان ایرانی بوده است و به دلیل دارا بودن شهامت و فتوحات زیاد در سراسر ایران و البته دنیا شناخته شده است. مدفن و آرامگاه نادرشاه افشار که امروزه به موزه نادری تبدیل شده است، یادگاری از دوران نادرشاه محسوب می‌شود و بسیاری از اثرات فتوحات وی و زندگی شخصی او در این موزه به همگان نمایش داده شده است.

آرامگاه نادری دارای ۱۴ هکتار مساحت می‌باشد و موزه آن در میان باغی زیبا و سرسبز قرار گرفته است. این موزه شامل ۲ تالار در دو طقبه می‌باشد و مجسمه نادرشاه افشار بر بالای تالار اصلی این مجموعه به خوبی چشم نوازی می‌کند.

طراحی این موزه زیبا که به دست معندس و معماری معروف ایرانی، هوشنگ سیحون ساخته شده است، بر شکوه و عظمت نادرشاه افشار افزوده است. معماری این بنا معماری تازه و خلاقانه‌ای محسوب می‌شود و در بخش‌های مختلف آن نماد‌های مختلفی از تاریخ کشور ایران به کار رفته است. بازدید از این موزه می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به تاریخ و هویت ایرانی بسیار لذت بخش باشد. ناگفته نماند که فاصله این موزه تا حرم مطهر رضوی بسیار کم و ناچیز است.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی ۴ مکان گردشگری جذاب در مشهد پرداختیم. شهر مشهد دارای مکان‌های دیدنی و بسیار زیبایی است که می‌تواند چشم هر گردشگری را به خود خیره کند. علاوه بر موارد گفته شده، لازم است بدانید جا‌های دیدنی خراسان رضوی و مشهد تنها این چند مورد محدود نمی‌شوند و در سرتاسر شهر و این استان زیبایی‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد که گردشگران می‌توانند بعد از زیارت از حرم مطهر رضوی از این مکان‌ها بازدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید