آمریکا منتظر تایید اسرائیل است

ایسنا نوشت: کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن برای بازگشت به یونسکو به چراغ سبز تل‌آویو نیاز دارد.
به گزارش سایت عربی ۲۱، پس از گذشت چندین سال از خروج آمریکا از تعدادی از نهادهای سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر و سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد «یونسکو» به بهانه مواضع “ضداسرائیلی”، واشنگتن حالا به دنبال دریافت چراغ سبز از تل‌آویو برای بازگشت به این نهادها است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا آنها را تحریم کرده بود.
در این راستا، کاخ سفید خطاب به تل‌آویو اعلام کرده که به “چراغ سبز” اسرائیل برای کنگره جهت دریافت مجوز نیاز دارد.
گزارش شده است که رژیم اشغالگر پس از دریافت تضمین‌هایی و مشخصا درباره یونسکو مبنی بر این که از “اقدامات یکجانبه علیه اسرائیل” ممانعت می‌کند و یک مکان یهودی در قدس را به عنوان بخشی از میراث جهانی به رسمیت می‌شناسد، موافقت کرده که موضع خود را در قبال این سازمان‌های بین‌المللی تغییر دهد و عملا طی روزهای اخیر به دولت آمریکا اطلاع داده که مخالفت خود را با بازگشت به یونسکو کنار گذاشته است.
در همین راستا، باراک راوید، خبرنگار سیاسی سایت عبری زبان «وا..

آمریکا منتظر تایید اسرائیل است

ایسنا نوشت: کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن برای بازگشت به یونسکو به چراغ سبز تل‌آویو نیاز دارد.

به گزارش سایت عربی ۲۱، پس از گذشت چندین سال از خروج آمریکا از تعدادی از نهادهای سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر و سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد «یونسکو» به بهانه مواضع "ضداسرائیلی"، واشنگتن حالا به دنبال دریافت چراغ سبز از تل‌آویو برای بازگشت به این نهادها است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا آنها را تحریم کرده بود.

در این راستا، کاخ سفید خطاب به تل‌آویو اعلام کرده که به "چراغ سبز" اسرائیل برای کنگره جهت دریافت مجوز نیاز دارد.

گزارش شده است که رژیم اشغالگر پس از دریافت تضمین‌هایی و مشخصا درباره یونسکو مبنی بر این که از "اقدامات یکجانبه علیه اسرائیل" ممانعت می‌کند و یک مکان یهودی در قدس را به عنوان بخشی از میراث جهانی به رسمیت می‌شناسد، موافقت کرده که موضع خود را در قبال این سازمان‌های بین‌المللی تغییر دهد و عملا طی روزهای اخیر به دولت آمریکا اطلاع داده که مخالفت خود را با بازگشت به یونسکو کنار گذاشته است.

در همین راستا، باراک راوید، خبرنگار سیاسی سایت عبری زبان «واللا» در گزارشی اعلام کرد، مقامات اسرائیلی و آمریکایی با هدف آماده سازی برای صدور موضع جدید اسرائیل که راه رای گیری در کنگره آمریکا جهت اختصاص بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به پرداخت بدهی‌های آمریکا به یونسکو و بازگرداندن واشنگتن به عنوان عضو کامل در این سازمان، هموار می‌کند،گرد هم آمدند.

وی در ادامه افزود، بحران بین اسرائیل و یونسکو به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد، زمانی که فلسطین به عنوان عضو کامل در این سازمان بین المللی پذیرفته شد و در نتیجه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، انتقال بودجه به یونسکو را متوقف کرد که منجر به کاهش ۲۰ درصدی بودجه شد. آن زمان اوباما قانونی را اعمال کرد که چند سال پیش با هدف جلوگیری از پذیرش فلسطینی‌ها به عنوان عضو کامل نهادهای سازمان ملل تصویب شد.

وزارت خارجه آمریکا آن زمان تصمیم خود مبنی بر خروج از سازمان یونسکو را با درخواست برای اصلاح این سازمان توجیه کرد و این به رغم آن بود که دلیل واقعی این تصمیم، اتخاذ مواضع ضد اشغالگری این سازمان بود و پس از مدت کوتاهی اسرائیل نیز یونسکو و سپس یونیسف را ترک کرد.

یکی از دلایل اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها برای درخواست بازگشت به سازمان یونسکو، تمایل دو طرف به ممانعت از توسعه و رشد چین و تاثیر و نفوذ روزافزون آن در دستور کار این سازمان از جمله یونسکو است.

اودری ازولای، رئیس اجرایی سازمان یونسکو از پدرش اندریه ازولای، مشاور پادشاه مراکش و از نزدیکان تعداد زیادی از مسئولان برجسته اسرائیلی و رون لودر، رئیس کنگره جهانی یهودیان جهت رساندن پیام‌هایی به دولت اسرائیل از جمله یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرده و مسئولان اسرائیلی بر این باور هستند که پاسخ به درخواست آمریکا برای بازگشت به یونسکو به نفع اسرائیل و خدمت به آن است.

هم‌زمان، محافل اسرائیلی می‌گویند که یونسکو و دولت رژیم اشغالگر اقدامی "دیپلماتیک" برای به رسمیت شناختن یک مکان یهودی در قدس به عنوان میراث جهانی سازمان ملل آغاز خواهند کرد و این اقدام بخشی از تفاهمات بین دو طرف خواهد بود.

پیشتر روزنامه‌ یسرائیل هیوم نوشت: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و یائیر لاپید، وزیر خارجه درحال بررسی امکان بازگشت اسرائیل به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد"یونسکو" هستند.

رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۷ از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد"یونسکو" کناره‌گیری کرد. این اقدام بعد از محکومیت سیاست‌های رژیم صهیونیستی توسط این سازمان و اعلام قدس شرقی به عنوان اراضی اشغالی صورت گرفت.

نفتالی بنت سال ۲۰۱۶ که وزیر آموزش کابینه وقت بود مدعی شده بود که سازمان یونسکو از "تروریسم" حمایت می‌کند و قطعنامه یونسکو قدس را از "اسرائیل" جدا می‌کند.

۳۱۱۳۱۱

دیدگاهتان را بنویسید