“ایران” میان ۱۲ کشور دارای چرخه کامل ساخت تا پرتاب ماهواره و ششمین کشور موفق در پرتاب موجود زنده به فضا

از میان کشور‌های صاحب چرخه فضایی تاکنون ۶ کشور موفق به پرتاب موجودات زنده به فضا شده‌اند و در حوزه ماهواره‌بر صرفاً ۱۲ کشور توانمندی طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌بر را دارند که ایران یکی از این ۱۲ کشور در جهان است.

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، از بین حدود ۱۹۰ کشوری که عضو سازمان ملل متحد هستند به‌طورکلی حدود ۹۰ کشور در فضا، ماهواره دارند که از این ۹۰ کشور، ۵۸ کشور سازنده ماهواره هستند و بقیه کشور‌ها، ماهواره‌های خود را از این ۵۸ کشور تأمین می‌کنند.

در حوزه ماهواره‌بر تنها تعداد معدودی از کشورها یعنی ۱۲ کشور توانمندی طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌بر را دارند که از این تعداد، چند کشور از جمله روسیه، آمریکا، چین، ژاپن و… خدمات پرتاب ماهواره‌های سایر کشور‌ها را به‌عهده دارند.

باید توجه داشت صنعت فضایی، صنعت بسیار مهم و راهبردی است و در زمان حاضر بیش از ۲۰۰۰ شرکت در سطح دنیا با گردش مالی بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در سال، مشغول فعالیت در حوزه فضا است. پیش‌بینی‌های انجام‌شده حاکی از رشد بیش از ۶۰درصدی گردش مالی در هفت سال آینده است (گردش ۶۴۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۳۰).

ورود روز‌افزون بخش خصوصی به حوزه فضا و کاهش سهم کاربرد‌های دفاعی در پروژه‌های فضایی به کمتر از ۵۰ درصد کل مأموریت‌ها، بیانگر وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه فعالیت‌های فضایی پیشِ‌رو است.

علاوه بر بحث ماهواره‌ها و ماهواره‌بر‌ها، کپسول‌های فضایی و توانایی پرتاب موجودات زنده و انسان به فضا هم توانایی بسیار مهم و کلیدی هستند و به‌عنوان قلّه علم و تکنولوژی دنیا محسوب می‌شود. میان کشور‌های صاحب چرخه فضایی تاکنون ۶ کشور موفق به پرتاب موجودات زنده به فضا شده‌اند و تنها ۳ کشور توانسته‌اند به قلّه علم و فناوری یعنی توانایی ارسال انسان به فضا دست پیدا کنند و علاوه بر تربیت و پرتاب فضانوردان خود نمایندگان سایر کشور‌ها را هم به فضا بفرستند.

دیدگاهتان را بنویسید